Бібліотека – інформаційний культурний центр навчального закладу

Девіз бібліотеки: «Без книг ми тепер не можемо ні жити, ні боротися, ні страждати, ні розвиватися, ні перемагати, ні впевнено йти до того розумного й прекрасного майбутнього, у яке віримо»

К. Паустовський

І. Основні завдання і напрямки діяльності шкільної бібліотеки

    Всього в школі навчаються 496 учнів. У поточному навчальному році бібліотека буде прагнути, щоб до кінця року всі учні школи стали її читачами. В педагогічному колективі 40 – вчителів. Всі вони є читачами шкільної бібліотеки. Фонд бібліотеки нараховує 11754 примірників, з них підручників 7156; літератури основного фонду 4598.

У 2023-2024 навчальному році діяльність бібліотеки школи буде спрямована на реалізацію законів України «Про освіту», «Про бібліотеку і бібліотечну справу», Концепції Нової української школи, основних положень «Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 6 червня 2022 р. № 527, Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України», виконання Указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України щодо розвитку загальної середньої освіти, чинного законодавства в галузі освіти, Рекомендацій Міністерства культури та інформаційної політики України щодо актуалізації бібліотечних фондів у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України, Стратегії розвитку читання на 2023 – 2032 роки «Читання, як життєва стратегія» ( розпорядження від 03 березня 2023 р. № 190-р., відповідних наказів Департаменту освіти і науки Сумської облдержадміністрації,  відділу освіти Охтирської міської ради, Охтирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Охтирської міської ради Сумської області.

      У поточному році робота бібліотеки як і всього педагогічного колективу школи буде направлена на реалізацію головної науково-методичної проблеми школи: «Цифровий формат освіти – шлях до формування компетентної особистості випускника закладу загальної середньої освіти в сучасних умовах» 

     Під впливом процесів глобальної інформатизації змінюються мета і завдання загальноосвітньої школи, вони стають більше особистісно-орієнтованими, спрямованими, у тому числі, на формування та розвиток здібностей учнів і вчителів щодо опрацювання освітньої інформації. Одним із завдань шкільної бібліотеки в процесі її інформатизації та інтеграції до інформаційного простору є формування інформаційної культури особистості учня. Сьогодні обсяг інформації стрімко зростає. Саме тому головним для сучасного учня є вміння орієнтуватись в розмаїтті інформаційних ресурсів, критично їх оцінювати і виокремлювати потрібне.

Шкільна бібліотека має трансформуватися на сучасний інформаційно-методичний центр, який поєднує в собі інформаційну, освітню, розвиваючу, культурну, виховну, дозвіллєву функції.

     У новому навчальному році бібліотекар  працюватиме над виконанням  основних пріоритетних завдань:

  •     Сприяння реалізації державної політики в галузі освіти, освітнього  процесу; виховання загальної культури, національної свідомості, реалізації концепції Нової української школи.
  • Сприяння розвитку патріотизму підростаючої особистості, посиленню патріотичного руху в Україні, пробудженню в школярів глибокого інтересу до історії України та рідного краю, почуттів патріотизму, відповідальності за долю своєї країни.
  • Формування універсального, з урахуванням профілю, бібліотечного фонду, який відповідає змісту навчання в освітньому закладі, а також є частиною національного фонду України.
  • Підвищення загальних  функцій бібліотеки, які вміщують інформаційне забезпечення освітнього  процесу, надання інформаційно-методичної допомоги здобувачам освіти, росту професійної компетентності педагогічних працівників та знання сутності сучасних освітніх та виховних технологій.
  • Формування у здобувачів освіти засобами книги вмінню навчатися впродовж життя, самоосвіті, навичкам свідомого осмисленого добору джерел інформації, критичного мислення  та володіння  сучасними технологіями. 
  • Інформування, консультування й допомога читачам у виборі літератури та в самостійній роботі з книгою.
  • Координація роботи шкільної бібліотеки з учнями, педагогами, батьками в популяризації книги, в задоволенні інформаційних потреб користувачів, пов’язаних зі свідомим вибором професії.
  • Виховання у здобувачів освіти інформаційної культури, культури читання, розвиток творчої думки, пізнавальних здібностей та інтересів.
  • Впровадження в роботу бібліотеки нових інформаційних технологій та методів проектної діяльності, оновлення електронних баз даних обліку книжкового фонду.
  • Сприяння підвищенню фахової, педагогічної майстерності вчителів шляхом пропаганди педагогічної літератури та надання інформації про неї.
  •  Створення на базі бібліотеки шкільного бібліотечно-інформаційного центру (ШБІЦ).
  • Створення в бібліотеці медіотеки, зберігання інформаційних ресурсів, створених у закладі освіти, створення архіву відео- й аудіоматеріалів про заходи, проведені в закладі освіти,
  • Поступове переструктурування простору: з бібліотеки, яка орієнтована на збереження фондів – на місце, орієнтоване на користувача.

          Основна мета бібліотекаря у вихованні учнів у 2023-2024 навчальному році: «Формування громадянина, патріота, інтелектуально розвиненої, духовно і морально зрілої особистості.. Виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги та розвитку пошуково-пізнавальних інтересів»  

     У цьому навчальному році  бібліотека буде працювати над  проблемою: «Формування читацької  компетентності, інформаційної культури та медіаграмотності учнів як головна складова роботи шкільної бібліотеки в умовах реформування сучасної освіти» 

ІІ. Основні показники роботи бібліотеки

п/п

Показники роботи Виконання плану за 2022-2023 н.р.
1 Користувачів усього з них:

-учнів

-вчителів та інших працівників

476

436

40

2 Книговидача:

-підручників

-художньої та галузевої літератури

4638

192

3 Відвідувань:

-середня відвідуваність

1,7
4 Кількість масових заходів:

-книжкових виставок, тематичних поличок

59

5

Кількість бесід:

-оглядів літератури

-бібліотечних уроків

-складених рекомендаційних списків літератури

5

6

7

6 Фонд:

-підручників

-художньої та галузевої літератури

6754

4598

7 Книгозабезпеченість 23,8
8 Оборотність 0,2
9 Прочитуваність 0,4
10 Надходження фонду:

-підручників

-художньої та галузевої літератури

185

0

11 Списання та передача в інші школи:

-підручників

-художньої та галузевої літератури

2212

2932

12 Довідково-бібліографічна робота:

-довідки адресно-бібліографічні, 

-уточнюючі

– тематичні, фактографічні 

– консультації біля каталогів 

191

25

0

Дані на 01.08.2023  (у зв’язку з карантинними обмеженнями та через дистанційне навчання в період військового стану показники роботи значно скорочені)